Hi !





Sunday, February 20, 2011

Saya bangga jadi anak Sabah~

Hey ! x tau la tiba2 sja dtg mood utk update blog. HAHA. Apa2 pun, kali ni sya mau cerita2 ckit ttg suku kaum saya d Sabah iaitu DUSUNKADAZAN. Maybe some of u never heard nama suku kaum ni, n i know most of u pn mmg sdh tau suku kaum ni. Its 1 of the largest ethnic group yg ada d Sabah. Kaum Kadazan-Dusun merupakan nama kaum bumiputera asli yang terbesar di Sabah. Salah satu teori mengatakan kaum ini asalnya dari suku Bunun di Taiwan. Kaum etnik Kadazan-Dusun ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional. Terdapat 27 suku kaum di dalamnya. Antaranya ialah Dusun LiwanDusun TindalDusun PahuDusun LotudBagahakDusun LabukDusun KimaragangTagahasTangaraDusunRungusOrang SungaiKuijauTambanuo, dan sebagainya.
Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou (Pemimpin Agung) pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar. Ini dipersetujui oleh ramai, tetapi sesetengah orang Dusun mahukan atonomi lebih besar, dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai tolak-ansur.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma.

Kadazandusun terdiri daripada empat puluh suku kaum Dusun dan Kadazan. Kalu nk tau apakah 40 suku etnik tu come to this page : http://ms.wikipedia.org/wiki/Kadazan-Dusun !

Ok, setiap tahun perayaan Pesta Kaamatan akan di Sabah pada setiap Mei. Setiap dan seluruh pelusuk negeri akan merayakan perayaan ni bermula seawal hujung bulan April Sehinggalah ke bulan Jun. So, mmg best perayaan ni. Acara kemuncak scara trasdisinya diadakan d KDCA, Penampang ! Semua warga Sabah tnpa mengira kaum, etnik, budaya dan bangsa akan berkampung d tempat ni utk merayakan Perayaan Pesta Kaamatan. Bukan dari Sabah/ Malaysia saja tau yg dtg. Pelancong from other countries pn sgt ramai.. 

JOM kita tgk GADIS2 Kadazandusun Sabah. Jangan TERPUKAU yer ^_^

Apa kata anda? Gadis DusunKadazan memang cantik kn ??
ok, ini pic Ratu Unduk Ngadau tahun 2009. Cantikk bahhh ! hha..Gadis Sabah memang lawa2..

Cantik x ? hehehe

No comments:

Post a Comment